Ще у постреволюційний період Волинь-Житомирщина була сповнена дітьми, які втратили батьків та були покинуті напризволяще. Погіршили соціальне становище і лихол...
Фотоархів
Польське військо на Волині-Житомирщині у 1920 році
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 Житомир, 3 травня 1920 р. Представники громади з хл...
Енкаведисти та їхні подружки в місті Овручі у 1924–1926 роках
Фото 1. Самому дорогому для меня существу Мишеньке в память о вместе проведенной зиме… весне… и начале лета от никогда не забудущей, его нехорошей Шуни!...
Gruss aus Shitomir! Місто та містяни на світлинах і поштівках 1918 року
Пропонуємо до перегляду добірку світлин Житомира та містян, які зробили німецькі вояки, та поштівки з храмами й забудовою міста, що видавалися військовим поль...
Урочистий прийом Юзефа Пілсудського у Житомирі. Світлини з хроніки 1920 р.
До 100-річчя союзу Пілсудський–Петлюра публікуємо кадри підготовлені на основі чорно-білої кінохроніки 1928 р. та колоризовані Антоном Сичевським. 3 травня 19...
Альбом XI-го випуску історико-філологічного факультету ЖДПІ ім. І. Франка 1952–1956 рр.
Житомирський державний університет імені Івана Франка – за останні роки така назва стала звичною для сприйняття житомирян, а тим паче студентів та викладачів....
Реконструкція
Як Житомир у Середньовіччя поринав. Фоторепортаж
Житомир. День міста, 14 - 15 вересня 2005 року. Парк ім. Ю. Гагаріна. Історична реконструкція, влаштована клубами "Рістанія" та "Золота шпора" за участі київ...
Як Червона Армія під Радомишлем у 1943-му воювала. Фоторепортаж
21 лютого 2010 р. військово-історичний клуб «Червона зірка» у с. Леніно Радомишльського району відтворив перші бої Корсунь-Шевченківської операції Радянської ...
Колекціонування
Бірки-рецепти житомирських аптек (1908, 1914–1917 рр.)
Бірки-рецепти житомирської аптеки Е. Томаса 1908, 1914, 1915, 1917 років. Лікарем в аптеці у 1908–1916 рр. працював Хейкер, а з 1917 р. Гінцбург. ...
Ювілейна монета «1300 років м. Коростень»
Ювілейна монета «1300 років м. Коростень». В обігу з 19 серпня 2005 року.Серія: «Стародавні міста України».Монету присвячено одному з найдавніших міст на терит...
Значки Житомирського вищого зенітного ракетного командного Червонознаменного училища протиповітряної оборони (1969, 1979)
Житомирське вище зенітне ракетне командне Червонознаменне училище протиповітряної оборони (1969 р.) З 1973 р. училище радіоелектроніки (1979 р.)Довідка про Жит...
Документи
Партизанські листівки, які розповсюджувалися на території Житомирщини у 1942 – 1943 рр.
© Діаріуш житомирського газетяра. При використанні матеріалів посилання на проект обов’язкове!...
Поздоровчий лист т. Строкача Т.А. тт. Сабурову, Богатирю З.А., Бородачову в зв'язку з проведенням успішної операції по звільненню м. Овруч (1943)
Поздоровчий лист т. Строкача Т.А. тт. Сабурову, Богатирю З.А., Бородачову в зв'язку з проведенням успішної операції по звільненню м. Овруч (29 листопада 1943) ...
Список радянського керівництва Житомирської області (станом на 1 березня 1974 року)
Список секретарів райкомів, міськкомів Компартії України, голів райвиконкомів, начальників управлінь сільського господарства, райвиконкомів та голів комітетів ...
Бібліотека
Гольдштейн С. Житомирское дело 1753 года по обвинению в ритуальном убийстве
Назва статті: Житомирское дело 1753 года по обвинению в ритуальном убийстве в освещении документальных данных. Автор: Гольдштейн С. Назва видання:...
Мёрдер А. Бердичев в сороковых годах
Назва статті: Бердичев в сороковых годах. Автор: Мёрдер А. Назва видання: Русская старина. Том: 106. Місто і рік видання: Санкт-Петербург, 1901 (а...
Городецкий С.А. Рабби Леви-Ицхок Бердичевский (К истории хасидизма)
Назва статті: Рабби Леви-Ицхок Бердичевский (К истории хасидизма). Автор: Городецкий С.А. Назва видання: Еврейская старина. Том: І. Місто і рік ...
Любавский А. Дело о бердичевских евреях Морбейнах и Мазурах
Назва видання: Русские уголовные процессы. Назва уривку з книги: Дело о бердичевских евреях Морбейнах и Мазурах, судимых за причинение смерти мног...
Z życia młodzieży gimnazjalnej w Żytomierzu
Назва статті: Z życia młodzieży gimnazjalnej w Żytomierzu w ostatniem dziesięcioleciu wieku zeszłego. Автор: Lisiecki L. Назва видання: Roc...
Книжкова полиця
«Капелани. На службі Богу і Україні»
На початку грудня Український інститут національної пам’яті презентував нову книгу «Капелани. На службі Богу і Україні», що містить спогади військових кап...
Данилевич Н. Воспоинания об отце / Данилевич В. Пьесы
Чудова книга спогадів про уродженця Житомира, театрального актора та режисера, сина підполковника Армії УНР Всеволода Данилевича. Написана його донькою На...
Преса
Німецька газета "Народ і Батьківщина" (Житомир), серпень 1943 р.
Газета "Народ і Батьківщина" (Житомир), серпень 1943 р.Уривок з перекладу:Куратор для етнічних німців (що живуть не на території Німеччини).Офіційна щомісячна ...
Пам’ятники та знаки
Меморіал пам'яті Героїв Базару. Фото
Меморіал пам’яті 359 українських повстанців – учасників Другого зимового походу, вояків похідної групи Армії УНР, які боролись за волю України та були розстріл...
Голодомор 1932 - 1933 років на Житомирщині. Пам’ятники та пам’ятні знаки. Фото
с. Фосня, Овруцький районс. Лісна Рудня, Романівський р-нс. Л. Слобітка, Бердичівський р-нс. В. Гадомці, Бердичівський р-нс. Іванківці, Бердичівський р-нСумуюч...
Відеотека
Історія художника Людвіка Страшинського: визнання та творчі шукання ХІХ століття
![]() |
Людвік Страшинський, "Зигмунт Август і дух Варвари Радзивіллівни" |
Народився Людвік (Леонард) Страшинський 30 грудня 1827 року в дворянській родині Страшинських у селі Токарівці Сквирського повіту Київської губернії. Батько – Юзеф (Вільгельм) Страшинський, мати Феліція (уроджена Єзерська).
![]() |
Людвік Страшинський у Римі |
Токарівка належала Страшинським до 1865 року, потім маєток продали Ігнацію Подгорському як маєток посаговий для його доньки і останньої власниці Антоніни (в заміжжі Свейковської). В наступному життя родини Страшинських було пов’язане з Житомиром.
Ще під час навчання у 1-й Київській гімназії Людвік Страшинський виявив надзвичайний талант до малювання. В закладі живопису та рисунку навчався у вихованця Петербурзької академії мистецтв Ф. Біляєва.
У двадцять років він уже був студентом в Академії мистецтв у Петербурзі. Навчався живопису у професора Олексія Маркова.
За три роки (в цей час писав портрети) він виставив шекспірівського «Короля Ліра, який божевільно блукає в лісі». У 1850 році за портрет «Короля Ліра» він був нагороджений малою срібною медаллю.
Другою роботою стала виставкова картина «Вбивство кавалера Ріцціо, секретаря і радника Марії Стюарт». У 1854 році за винятково виразну картину «Смерть Ріцціо» він був нагороджений золотою медаллю, яка називалася «за експресію». Це була четверта поспіль медаль, яку давали як нагороду в цій галузі роботи.
Він закінчив Академію мистецтв у Петербурзі в 1855 році з великою золотою медаллю першого ступеня – присуджена за епізод Тридцятилітньої війни «Валленштейн у Богемії», що зображує захоплення протестантського замку католиками. Це була його дипломна картина, яку придбала імператорська родина.
![]() |
"Як шкода втрачати вуса" |
![]() |
"Зося вранці" |
![]() |
"Вбивство Луї де Бурбона, єпископа Л'єзького в 1482 році" |
До речі, перш ніж він отримав найвищі нагороди, з правом продавати картини, його спочатку зламала тимчасова невдача. З двох картин, поданих на виставку «Політ із дочками» ректор Шебаєв не прийняв жодної через делікатність теми, а «Вмираюча психея» художника не отримала премії в 1853 році.
Тому, щоб знайти хліб насущний, зневірений художник став ретушером у фотоательє, а власник зв'язав його спекулятивним контрактом. Тим не менш, у вільні від службових обов'язків хвилини він все ще мав таку владу над собою і силу духу, що сміливо відтворював хоробрий характер Валленштейна.
Страшинський був відомий своїми жанровими картинами. Серед них найвизначнішими були: «Кароль Радзивілл в оточенні шляхти на базарній площі в Новогрудку перед сеймиком». Цей твір став надбанням Адама Ржевуського.
Серед його найвидатніших картин є дві інші картини: «Кардинал Маццаріні, який з великою жадібністю дивиться на діаманти» і «Кардинал Рішельє серед котів» та деякі акварелі часів Людовіка XIV.
Після завершення академії він отримав шість років стипендії за кордоном і в 1856 році виїхав до Парижа. Тут він був захоплений історичним живописом Поля Делароша, виставку якого мав змогу побачити.
У Парижі виставляє три картини: «Зигмунт Август із дружиною Барбарою, приймаючи прощення Кміти», «Станіслав Август раптово прослизає в майстерню Бачіареллі, коли той малював одну з придворних дам у вигляді Діани з натури», «Вбивство Луї де Бурбона, єпископа Леодії».
З французької столиці він виїхав, щоб поправити своє здоров’я, потім залишається в Брюсселі до 1860 року. Побував у Німеччині – Нюрнберг, Аахен та Вісбаден.
В Брюсселі відтворює образ Йоахіма Лелевеля (портрет Генрика Стецького) і польського Фауста, Твардовського, який створює тінь Барбари для Зигмунта Августа. Останню роботу автор назвав «найрозпещенішою з його картин». До речі, у картинній галереї Житомирського обласного краєзнавчого музею зберігається полотно Страшинського «Портрет Йоахіма Лелевеля».
З Бельгії Страшинський переїхав до Італії, а у 1860 році зупинився в Римі. По дорозі він зупинявся в Дрездені, де написав портрет поета Генріха Гейне, і в Мюнхені.
![]() |
"Перед офісом" |
![]() |
"Перед офісом" |
![]() |
"Портрет молодої римлянки" |
![]() |
"Посланець кохання" |
![]() |
"Примирення Кміти з королем Зигмунтом Августом" |
![]() |
Портрет Генрика Жевуського, польського письменника і публіциста з Волині |
У 1862 році отримав звання академіка Петербурзької академії мистецтв. Його портрети кардиналів Маццаріні і Рішельє були виставлені в академічному музеї.
У 1864 р. став членом Римської академії Квірітта.
Людвік Страшинський був автором академічних історичних творів на сюжети з історії Франції, з творів Вільяма Шекспіра та Вальтера Скотта. Крім того, писав портрети, картини на релігійні та історико-жанрові теми (також з історії Польщі – часів правління Ягеллонів, Саксів і Станіслава Августа. Використовував різні техніки, крім олії, також акварель і пастель. Займався також літографією.
Сумні сімейні стосунки, пристрасть до азартних ігор, а крім того, відсутність академічної стипендії, яка закінчилася в 1863 році, поставили в найнеприємніше становище митця, який пориває з авантюрами.
У Римі він каже лише про одну свою картину, що вона «справді con amore закінчена і належить до найкращих його робіт». Але коли «Двох кардиналів у мадам Дюбарри» не вдалося публічно виставити в Римі, то художник задумав у 1866 році поїхати зі своєю картиною до Лондона.
Але навіть в Англії він не знайшов покровителя, зустрів лише бідність. Витративши решту грошей на подорожі та доставку картини, йому знову довелося займатися ретушуванням фотографій, брати уроки малювання, а не створювати картини. Коли ж і цього не вистачало на життя, він став вчителем французької мови, каліграфії та лінійного малювання в маленькій приміській школі поблизу Лондона.
У Лондоні, однак, опустившись майже до крайньої бідності, практично втративши все, він знайшов собі дружину-англійку в 1867 році.
У 1869 році він втрачає дружину та решту надії на краще життя.
Розчарований, змучений долею і всім життям, він сумує за рідним краєм і повертається на Волинь до Житомира.
![]() |
Портрет Страшинського автораства Яна Стифі, близько 1870 року |
Польський письменник та етнограф з Поділля Пйотр Якса-Биковський про цей період життя вказує: «Нарешті, той, перед ким лаври стелилися, повертається до рідного дому, з неспокійним духом, з ослабленим здоров'ям... Він повертається до свого народу і його близькі не впізнають його... Він повертається лише як експерт, портретистом і, перетворивши мистецтво на ремесло, портретами, якими він завжди відзначався, заробляє на життя. Тяжка хвороба відбирає в нього силу тіла, залишаючи, однак, силу хороброго духу, любов до мистецтва та кількох близьких серцю – сестру, брата та друзів, які вміли цінувати цю прекрасну душу, повноцінну та сміливу».
Після повернення до Житомира художник не забував і про Сквиру. Для головного вівтаря місцевого костелу (за однією з версій був побудований у 1865 році) Страшинський створив образ св. Йоана Непомуцького. Цікаво, що до цього римо-католики Сквири входили до парафії містечка Паволоч на Житомирщині.
Остаточна слабкість його здоров'я, раніше ослабленого, а тепер цілком зруйнованого кількома складними гострими хворобами, вибила силу з його тремтячих і ревматизованих рук.
Через декілька років він певний час перебував у Варшаві. Не маючи засобів до існування у Варшаві, він знову поїхав до Житомира.
![]() |
Портрет 1879 року на основі передсмертної фотографії |
Помер Людвік Страшинський у віці 51 року в Житомирі 23 січня 1879 року. Похований на житомирському римо-католицькому цвинтарі ксьондзом Карлом Недзялковським 25 січня. Дітей не залишив.
Пйотр Якса-Биковський у некролозі написав: «Невблаганна смерть завдає нам великої втрати, залишаючи нам, як сумну солодкість горя, судити лише про важливість цієї втрати, у викресленні активного життя митця, передчасно згаслого для мистецтва... Він помер, як боєць у проломі, твердий проти куль долі, з тілом ураженим хворобою, але з незломленим і чистим розумом... Мир цій стражденній душі, яку Бог більше не береже в цій долині страждань і розчарувань!»
Антон Сичевський
Цікаві матеріали
Приклад амбівалентністі української історії та історичної пам’яті: боротьба між українською націоналістичною і радянською течіями Руху опору на Житомирщині
Дослідники, які вивчають тематику Другої світової війни, раз-по-раз стають свідками тенденції, що ча...
Жертви польсько-радянської війни та їхнє вшанування на Житомирщині
Для українсько-польської співпраці 1920 рік став визначальним. 21 квітня було укладено Варшавський д...
Гуманітарна діяльність релігійних організацій Бердичева під час російсько-української війни
Гуманітарна діяльність релігійних організацій в періоди військових конфліктів є важливим аспектом со...
«Великий терор» 1937–1938 рр. на Житомирщині: репресії в селі Вільськ на прикладі родини Мельників
Початок ХХ століття в Україні відзначився великими змінами та тяжкими випробування з якими зіштовхну...
Немає коментарів: